سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه محاسبه ارزش گمرکی کالا

برای بسیاری از افرادی که به تازگی وارد عرصه بازرگانی شده اند ، سوال این است که ارزش گمرکی کالا چیست و چه اهمیتی دارد؟ این عامل چگونه میتواند بر قیمت نهایی کالا تاثیر بگذارد؟ چه مواردی در این قیمت گذاری اهمیت دارند ؟ در این مقاله قصد داریم به نحوه محاسبه ارزش گمرکی کالا بپردازیم و آنرا بررسی کنیم.

ارزش گمرکی کالا

همانطور که گفتیم ارزش گمرکی کالا یکی از موارد مهمی است که هر بازرگانی باید آنرا بداند و با اصول آن اشنا باشد. هر کالا فارغ از اندازه و مقدار و قیمت ، یک ارزش گمرکی نیز دارد. اما سوال مهم این است که نحوه محاسبه این ارزش به چه صورت است ؟ و یا چه مواردی در این محاسبه تاثیر گذار هستند؟ تا انتهای مقاله همراه شرکت ترخیص کالا از گمرک یعنی آریاناجم باشید.

ارزش گمرکی چیست؟

ارزش گمرکی کالا به ارزشی اطلاق می‌شود که برای تعیین مالیات و عوارض گمرکی بر روی کالا محاسبه میگردد. این ارزش شامل قیمت خالص کالا در بازار اولیه ، هزینه حمل و نقل و جابجایی ، بسته بندی ، بیمه حمل و نقل و هزینه های دیگر است. در واقع ارزش گمرکی کالا که به صورت یک کد 4 رقمی در گمرک تعیین می شود نشان دهنده ارزش یک واحد کالا می باشد.

بعد از دریافت فاکتور خرید کالا، فرآیند ارزش گمرکی کالا در گمرک آغاز می شود و نرخ آن به گونه ای محاسبه می شود که تمام هزینه های صادراتی و وارداتی کالا را در بر داشته باشد. تعیین این مقدار باید توسط افراد متخصص در زمینه امور گمرکی و مالیاتی انجام شود.

فاکتور های مهم در محاسبه ارزش گمرکی

بعد از اینکه با تعریف ارزش گمرکی اشنا شدیم بهتر است با پارامتر های مهم آن نیز بیشتر آشنا بشویم. قبل از این بطور مختصر مواردی را بیان کردیم اما در ادامه میخواهیم با کارشناسان ترخیص کالا از گمرک این پارامتر ها را دقیق تر بررسی کنیم.

نوع کالا

تعرفه کالا بر اساس نوع آن میتواند متغیر باشد. برای مثال کالا های کشاورزی با کالاهای صنعتی دارای تفاوت تعرفه هستند. پس در زمان واردات صادرات یک کالا باید به تعرفه مرتبط با نوع آن توجه کرد.

قیمت تجاری کالا بازرگانی شده

عامل قیمت تجاری مهم ترین عامل در ارزش گمرکی کالا است. در تعریف ابتدایی باید بگوییم که قیمت کالا مبنای اصلی برای محاسبه انواع مالیات و عوارض گمرکی است. در فرآیند ارزش گذاری گمرکی ، قسمت عظیم تجارت جهانی براساس قیمت قطعات و محصولات صادرات و واردات استوار است. بنابراین، تعیین صحیح قیمت کالا یکی از نقاط حساس در فعالیت‌های گمرکی است. برای تعیین این پارامتر، معمولاً از روش های مختلف استفاده می شود.

منابع کشور سازنده

کالا ها بر اساس درجه کیفی به چند دسته اصلی تقسیم میشوند. کشور ها و کارخانه ها نقش مهمی در این درجه بندی دارند. کشور های پیشرفته تر با داشتن تولیدی با کیفیت تر ، نوآوری بیشتر  و برند بهتر دارای محصولاتی با قیمت بالاتر هستند.

همچنین نوع منابع و مواد اولیه مورد استفاده در تولید کالا نیز از اهمیت برخوردار است. بسته به داخلی یا خارجی بودن مواد اولیه میتوان ارزش گمرکی را متفاوت در نظر گرفت. جهت دریافت مشاوره بیشتر ، با کارشناسان شرکت ترخیص کالا از گمرک آریاناجم تماس بگیرید.

مهفوم CIF چیست؟

میتوان گفت که راهکاری مناسب برای کاهش هزینه های گمرکی ، استفاده از قوانین و استاندادر های CIF است. بر اساس این قوانین فروشنده موظف است محموله را از نزدیک ترین بندر به خریدار انتقال بدهد. این راهکاری مناسب برای کاهش هزینه های ارزش گمرکی است.

سخن آخر

در این مقاله به نحوه محاسبه ارزش گمرکی پرداختیم و دیدیم که چه پارامتر هایی در اندازه گیری ان نقش دارند. بازرگانانی که میخواهند فرآیند صادرات و وارداتی شفافی داشته باشند ، باید آشنایی کاملی با این موضوع داشته باشند. شما عزیزان جهت دریافت مشاوره بیشتر میتوانید با کارشناسان شرکت ترخیص کالا از گمرک آریاناجم تماس بگیرید.

همچنین جهت اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعیه های گمرکی ، پیج اینستاگرام شرکت آریاناجم را دنبال نمایید.