سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی سند ترخیصیه و کاربرد آن در ترخیص کالا از گمرک

در پروسه واردات و صادرات، ترخیص کالا از گمرک یکی از مراحل مهمی است که برای عبور کالاها از مرز و ورود به بازارهای هدف انجام می‌شود. در این روند، سند ترخیصیه نقش خیلی مهم و حیاتی را ایفا می‌کند. در این نوشتار، ما شما را با جزئیات بیشتری درباره سند ترخیصیه و کاربردهای آن آشنا خواهیم شد.

ترخیصیه چیست؟

ترخیصیه سندی است مبنی بر عدم وجود مانعی برای انجام مراحل گمرکی توسط صاحب کالا. این سند از طرف شرکت حمل ­و ­نقل مربوطه، به گمرک ارائه می­شود. در این میان امکان دارد بعضی افراد ترخصیه و فرایند ترخیص کالا را با هم اشتباه بگیرند. اما باید گفت که ترخیص به معنای خارج کردن کالا از گمرک بوده که این عمل پس از طی مراحل گمرکی انجام می­گیرد.

با ترخیصیه بیشتر آشنا شوید

ترخیصیه که با اسامی دیگری مثل اجازه تحویل یا دستور تحویل هم شناخته می­شود؛ حواله یا سندی است که از طرف متصدی حمل و نقل، و یا نماینده او، برای صاحب کالا یا عبوردهنده آن(ترخیص کار گمرک) صادر می­شود.

وقتی که صاحب کالا یا تر خیص کار گمرک، که نماینده اوست، قصد ترخیص کالا از گمرک را دارد، باید از طرف مؤسسات حمل و نقل به عنوان امانت دهنده کالا، حواله­ای را تحویل بگیرند که این حواله، امکان ترخیص کالا از گمرک را فراهم می­سازد.

تفاوت ترخیصیه و سند ترخیص چیست؟

بعضی افراد ممکن است ترخیصیه و سند ترخیص را با هم اشتباه بگیرند. اما این دو با هم فرق دارند. سند ترخیص در واقع سندی است که با استفاده از آن دریافت تمام یا بخشی از حقوق گمرکی، هزینه ­های گمرکی، سود بازرگانی و عوارض کالا ممکن می­شود.

این سند بعد از امضای رئیس گمرک یا نماینده او صادر شده و به موجب آن می­توان کالای مورد نظر را از اماکن گمرکی خارج کرد.

 اهمیت تهیه و ارائه ترخصیه چیست؟

ترخیصیه توسط صاحب بار یا ترخیص کار گمرک او از مؤسسه حمل و نقل دریافت، و به گمرک ارائه می­شود. این حواله یکی از موارد الزامی و مهم در زمینه ترخیص کالا از گمرک محسوب می­شود.

به عبارت دیگر، سند ترخیصیه، یک گواهی برای صاحب کالا یا ترخیص کار گمرک او در تحویل کالا می­باشد. به همین علت است که از این سند در زمینه ترخیص کالا استفاده می­شود.

مؤسسات حمل ­و ­نقل وظیفه دارند که پس از انجام پرداختی­های مربوطه، ترخیصیه را در اسرع وقت تنظیم نموده و آن را به صاحب کالا و یا ترخیص کار گمرک او که نماینده قانونی وی در ترخیص کالا می­باشد، تحویل دهند.

چه اطلاعاتی در سند ترخیصیه وجود دارد؟

در سند ترخیصیه اطلاعاتی مانند اطلاعات مؤسسه حمل و نقل مربوطه و نیز اطلاعات صاحب کالا ثبت می‌شوند. در ادامه به دیگر اطلاعات مهم مندرج در سند ترخیصیه پرداخته خواهد شد. اطلاعاتی از جمله:

  1. اطلاعات تحویل گیرنده
  2. اطلاعات وسیله نقلیه کالا
  3. جزئیات مربوط به کشتی در حمل و نقل دریایی
  4. نام بندر بارگیری
  5. نام بندر تخلیه
  6. شماره بارنامه دریایی، زمینی یا هوایی
  7. تاریخ صدور سند ترخیصیه
  8. شماره لیست کل بار
  9. نام مؤسسه حمل و نقل
  10. اطلاعات مربوط به کالا؛ از جمله تعداد و نوع بسته­بندی کالا
  11. شرح جزئیات کالا
  12. وزن خالص کالا

چگونه سند ترخیصیه را دریافت کنیم؟

صاحب کالا یا ترخیص کار گمرک او می­تواند با استفاده از اصل وکالت­نامه محضری از صاحب کالا و اطلاعات ذیل، به شرکت حمل و نقل مربوطه مراجعه کرده و ترخیصیه کالای خود را دریافت کند. این اطلاعات عبارتند از:

  1. شماره ثبت شرکت
  2. کد اقتصادی
  3. شماره کارت بازرگانی
  4. آدرس شرکت
  5. کد پستی شرکت

توجه داشته باشید که برای دریافت ترخیصیه حتما باید تمام حساب­­های قبلی خود را تسویه کرده باشید.

سخن پایانی

به طور خلاصه، سند ترخیصیه یک سند رسمی و اساسی است که در فرآیند ترخیص کالا از گمرک به کار می‌رود. صاحب کالا یا یک ترخیص کار گمرک باید در ترخیص کالاهای خود، به تهیه و حفظ سند ترخیصیه به‌عنوان یک اصل اساسی توجه ویژه‌ای داشته باشد. شما عزیزان میتوانید جهت اطلاع از اخرین اخبار، پیج اینستاگرام آریاناجم را دنبال نمایید.