سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اظهارنامه گمرکی چیست؟

تمامی افراد و شرکت هایی که در زمینه بازرگانی و صادرات و واردات کالا فعالیت میکنند باید آشنایی کاملی با اظهارنامه گمرکی و نحوه تکمیل کردن آن داشته باشند. اما اظهارنامه گمرکی چیست و چه اهمیتی در امور بازرگانی دارد؟ چه کسانی میتوانند اظهارنامه را پر کرده و در هنگام تکمیل آن باید به چه نکاتی توجه شود؟ در ادامه قصد داریم به بررسی پاسخ برای این پرسش ها بپردازیم.

اظهارنامه گمرکی چیست؟

تقریبا تمامی افرادی که در زمینه بازرگانی و واردات و صادرات فعالیت میکنند، با اظهارنامه گمرکی آشنا هستند. این اظهارنامه سندی است که توسط صاحب کالا پر شده و باید در هنگام ترخیص کالا به مرکز گمرک تحویل داده شود. البته بسیاری از افراد از شرکت ترخیص کالا برای تکمیل این اظهارنامه استفاده میکنند تا در روند بررسی به مشکل نخورند.

در اولین مرحله ورود کالا به گمرک و خاک کشور مقصد، باید فرآیند و اقدامات مرتبط با ترخیص آن صورت بگیرد. برای ترخیص کالا از گمرک باید سندی پر شود که حاوی اطلاعات ضروری و مورد نیاز برای ترخیص است. این سند در نهایت تحویل گمرک داده میشود تا کالا ترخیص شود.

باید توجه داشت که گمرک هیچ اطلاعاتی درباره کالا نداشته و صاحب کالا باید با پر کردن اظهارنامه اطلاعات کامل محصول خود را به گمرک بدهند. برای واردات و صادرات حتما این سند باید تکمیل شده و تحویل مرکز گمرک داده شود.

اظهار کردن کالا به چه معناست؟

همانطور که گفتیم در فرآیند ترخیص کالا، گمرک هیچ اطلاعات و دانشی در خصوص کالای شما نداشته و باید این اطلاعات را از سند شما دریافت کند. اصلی ترین هدف برای اظهار کردن کالا این است که گمرک در جریان کالا قرار بگیرد. همچنین با پر کردن این سند توسط شخص و یا شرکت ترخیص کالا اطلاعاتی در خصوص وزن کالا، تعداد آن، ماهیت کالا و همینطور حجم آن ثبت میشود.

چه کسی باید اظهارنامه را ارائه کند؟

اظهارنامه گمرک کالا تنها باید توسط صاحب کالا و یا نماینده قانونی آن به گمرک ارائه شود. صاحب کالا مسئولیت کامل محموله را داشته و باید دسترسی کامل به تمامی اطلاعات و جزئیات کالای وارد شده داشته باشد. شرکت ترخیص کالا نیز میتواند بعنوان نماینده قانونی در انجام این امر به صاحب کالا کمک کند.

نکات مهم در خصوص تنظیم اظهارنامه گمرکی

فرآیند ترخیص کالا امری حساس و پیچیده بوده و باید در تمامی مراحل آن دقت کافی را به خرج داد. به همین دلیل در ادامه قصد داریم نکات مهمی را برای تکمیل این اظهارنامه به شما عزیزان ارائه کنیم.

تعیین هدف

در ابتدا باید مشخص کنید که این اظهارنامه گمرکی برای صادرات کالا استفاده میشود و یا واردات آن. تعیین این مورد در مشخص کردن هزینه های گمرکی و تعرفه ها نقش بسزایی دارد.

تعداد برگه ها

این نکته بسیار ساده اما کاربردی است. سند اظهارنامه کالای شما باید حداکثر 4 برگه باشد. باید توجه داشت که در استفاده از برگه های بیشتر محدودیت وجود داشته و ممکن است امر ترخیص کالا را با مشکل مواجه کند.

توجه به کدهای کالا

کالایی که وارد و صادر میشود دارای کد های متفاوت است که هرکدام اطلاعات گوناگونی را از ماهیت و ویژگی های کالا به گمرک ارائه میدهد. تنظیم کننده سند باید به تمامی این کد ها توجه داشته و همه آنها را در فرم خود وارد کند.

شرایط تحویل بار

یکی دیگر از نکات که میتواند در تعرفه ها و قیمت کالا نیز تاثیر گذار باشد، تعیین شرایط تحویل بار است. نکته مهم این است که شرایط تحویل بار باید مطابق با قوانین آن کشور و منطقه بوده تا از خسارت و جریمه های احتمالی جلوگیری شود. توصیه این است که برای اطلاع دقیق از قوانین گمرکی هر کشور از شرکت ترخیص کالا کمک بگیرید.

نحوه حمل کالا

در سند اظهارنامه گمرکی باید نحوه حمل و نوع جابجایی آن بصورت دقیق مشخص شود. این اطلاعات توسط کارشناسان هم به صورت حضوری و هم الکترونیکی بررسی و تایید میشود.

وزن و تعداد

درج دقیق و کامل اطلاعات کالا از جمله وزن آن ، تعداد، ماهیت و همینطور حجم آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این مورد میتواند در تعیین هزینه های گمرکی و تعرفه ها تاثیر گذار باشد.

مراحل تحویل اظهارنامه گمرکی

بطور کلی تحویل اظهارنامه دارای 11 مرحله اصلی بوده که باید به ترتیب و با دقت انجام شود. این مراحل میتواند توسط صاحب کالا و یا شرکت ترخیص کالایی که بعنوان نماینده آن فعالیت میکند تکمیل شود.

  1. ورود به سامانه EPL
  2. تکمیل اطلاعات مربوط به کالا
  3. پذیرش اظهارنامه
  4. کنترل اظهارنامه
  5. تحویل سند به صندوق
  6. تطابق مبلغ فیش ها با موارد درج شده در اظهارنامه گمرکی
  7. چاپ و آماده سازی رسید صندوق
  8. جداسازی و دریافت فیش بانکی
  9. چاپ پروانه گمرکی کالا
  10. تحویل پروانه گمرکی به صاحب کالا و یا نماینده آن
  11. دریافت رسید از صاحب کالا و یا نماینده آن

شرایط تنظیم اظهارنامه توسط نماینده قانونی

همانطور که گفتیم اظهارنامه گمرکی کالا میتواند توسط صاحب کالا تکمیل شود. اما بسیاری از افراد به دلیل کاهش خطا و جریمه های احتمالی از شرکت های ترخیص کالا برای تکمیل سند استفاده میکنند. شرکت ترخیص میتواند بعنوان نماینده قانونی صاحب کالا فعالیت کرده و اظهارنامه گمرکی را تکمیل کند. به همین دلیل همکاری با یک شرکت معتبر و با تجربه در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

شرکت ترخیص کالا آریاناجم با سابقه چند ساله در زمینه ترخیص کالا و مشاوره های گمرکی میتواند بهترین انتخاب برای این مورد باشد. شما عزیزان میتوانید فرآیند ترخیص کالای خود را به متخصصان با تجربه این مجموعه سپرده و نگرانی در خصوص جریمه ها و یا خطاهای احتمالی نداشته باشید. همچنین شما عزیزان میتوانید جهت اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعیه های گمرکی، پیج اینستاگرام آریاناجم را دنبال نمایید.