سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کابوتاژ چیست ؟ | مفهوم کران بری در حمل و نقل

کابوتاژ یکی از اصطلاحات رایجی است که در امور بازرگانی و حمل و نقل استفاده میشود. افرادی که در زمینه بازرگانی و صادرات واردات فعالیت میکنند ، باید اشنایی کاملی با مفهوم کابوتاژ داشته باشند. در این مقاله قصد داریم به این بپردازیم که کابوتاژ چیست و چه مفهومی دارد. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کابوتاژ چیست ؟

زمانی که یک کالا در یک کشور ، از یک گمرک به گمرک دیگری جابجا میشود ، از اصطلاح کابوتاژ استفاده میشود. پس کابوتاژ به معنی انتقال داخلی یک کالا از یک گمرک به گمرک دیگر است. این فرآیند با کلمه کران بری نیز شناخته میشود. اگر به دنبال شرکت واردات صادرات برای امور بازرگانی خود هستید ، با ما تماس بگیرید.

کلمه کابوتاژ یک کلمه فرانسوی بوده که معنی لغتی آن جابجایی از یک بندر به بندر دیگر است. در ابتدا  اصطلاح کاپوتاژ مختص به حمل و نقل کالا یا مسافر در داخل کشور، از طریق دریا بود؛ اما مدتی است که تعریف کاپوتاژ به حمل و نقل کالا یا مسافر از طریق هوایی، ریلی و جاده‌ای تعمیم داده شده است.

اظهارنامه کابوتاژ چیست ؟

اظهارنامه کابوتاژ سندی است که صاحب کالا موظف است آنرا کامل کند. این سند باید همراه با کالا به گمرک ارسال شود. برای تنظیم سند و اظهارنامه کابوتاژ باید به نوع کالا ، تعداد آن ، وزن و ارزش کالا توجه شود. در ادامه به معرفی و بررسی این اظهارنامه نیز خواهیم پرداخت.

کابوتاژ دریایی چیست و چه مزایایی دارد ؟

کابوتاژ دریایی نوعی از کابوتاژ است که در آن از جابجایی دریایی و رودخانه ای استفاده میشود. در ادامه معرفی کابوتاژ چیست باید به مزایای این نوع از کران بری بپردازیم.

کاهش هزینه حمل و نقل

هزینه کاپوتاژ دریایی در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای 30 درصد کمتر است. در کل مقرون به صرفه بودن هزینه‌ها موجب بهبود شرایط کسب و کار می‌شود.

حفظ امنیت

مهم‌ترین مزیت کاپوتاژ کاهش بروز خطراتی چون سرقت یا آسیب رسیدن به کالا حین جابجایی است. اگر بدنبال مشاوران حرفه ای برای کابوتاژ کالای خود هستید ، با مشاوران شرکت واردات صادرات آریاناجم در ارتباط باشید.

کاهش آلودگی های محیطی

حمل و نقل به روش دریایی نسبت به سایر روش‌های حمل و نقلی آلودگی کمتری تولید می‌کند.

کمک به اقتصاد کارگران

از دیگر مزایای کاپوتاژ کمک به اقتصاد کشور است. کاپوتاژ این امکان را به به دریانوردان و کارگران می‌دهد تا با ایجاد زمینه‌های شغلی، درآمد زایی کنند.

چه کالاهایی برای کابوتاژ مجاز هستند ؟

به طور کلی میتوان گفت که تمامی کالاهایی که صادر کردن آن ممنوع نمیباشد ، میتواند از خدمات کابوتاژ بهره مند شود. البته باید توجه داشت که برای کابوتاژ کردن یک محصول باید مجوز های مربوطه آن از اداره گمرک دریافت شود. شما عزیزان میتوانید جهت مشاوره کران بری از شرکت واردات صادرات آریاناجم کمک بگیرید.

کابوتاژ خودرو چیست ؟

افرادی که میخواهند به همراه خودروی خود به خارج از کشور سفر کنند ، باید برگه کابوتاژ خودروی خود را در اداره گمرک دریافت کنند. در ادامه مقاله کابوتاژ چیست به معرفی کابوتاژ خودرو میپردازیم . این به معنی دریافت  مجوز انتقال خودرو از اداره گمرک میباشد.

مدارک مورد نیاز کابوتاژ خودرو

  • شناسنامه مالکیت خودرو
  • سند یا فاکتور فروش خودرو
  • کارت ماشین
  • گواهینامه ملی و گواهینامه بین المللی در صورت دارا بودن
  • بیمه نامه
  • گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار
  • عکس 3*4

شرکت واردات صادرات آریاناجم

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که کابوتاژ چیست و چه قوانین و تعاریفی دارد. شما عزیزان میتوانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره ، با مشاوران شرکت واردات صادرات آریاناجم در ارتباط باشید. همچنین جهت اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعیه های گمرکی ، پیج اینستاگرام آریاناجم را دنبال نمایید.